Μανταρίνι Κλημεντίνη
Παραγωγός : Koinobio Society
Μανταρίνι Κλημεντίνη

Το μέγεθος του καρπού της ποικίλλει, από μικρό έως μέτριο και το σχήμα από σφαιρικό (ελαφρώς πλακέ) έως επίμηκες, που μερικές φορές γίνεται αχλαδόμορφο από την ανάπτυξη του λαιμού. Συνήθως φέρει μικρό ομφαλό. Ο φλοιός έχει μέτριο πάχος, είναι μετρίως συνεκτικός, λείος και αποσπάται εύκολα. Δε χαρακτηρίζεται από το λεγόμενο φούσκωμα των καρπών (φυσιολογική χαλάρωση φλοιού), που συνήθως παρατηρείται μετά την ωρίμασή του. Το χρώμα,του είναι βαθύ πορτοκαλί έως κοκκινοπορτοκαλί. Έχει 8 ως 12 καρπόφυλλα. Η σάρκα έχει χρώμα βαθύ πορτοκαλί, είναι τρυφερή, χυμώδης, γευστική (γλυκιά), αρωματική και υπόξινη. Είναι ποικιλία λιγόσπερμη ή με μέτριο αριθμό σπόρων (εξαρτάται από την σταυρεπικονίαση), μονοεμβρυονική και πρώιμη. Οι κοτυληδόνες των σπόρων είναι οι πιο πολλές πράσινες, αλλά υπάρχουν και μερικές λευκές. Διατηρείται πολύ καλά πάνω στο δένδρο, χωρίς να χάσει σε ποιότητα, αλλά αυτό εξαρτάται και από το χρησιμοποιούμενο υποκείμενο. Σαν δένδρο είναι μέτριας ζωηρότητας και μεγέθους, φέρει μικρά φύλλα και δεν έχει αγκάθια. Τα φύλλα της μοιάζουν κάπως με τα φύλλα της Μεσογειακής μανταρινιάς. Στις πιο πολλές περιοχές, που καλλιεργείται, τόσο η επετειοφορία όσο και η ικανοποιητική παραγωγή εξασφαλίζονται μόνο με σταυρεπικονίαση. Θεωρείται πολύ ανθεκτική στο ψύχος. Η ποικιλία Κλημεντίνη χαρακτηρίζεται από μικρή ανάγκη σε ολική θερμότητα, για την ωρίμαση των καρπών της και την ευαισθησία των άσπερμων καρπών της, στις μη ευνοϊκές συνθήκες, κατά την περίοδο της ανθοφορίας και καρποδέσεως. Σε περιοχές με ψηλή ολική θερμότητα η Κλημεντίνη ωριμάζει πολύ νωρίς (λίγο αργότερα από τα Σατσούμα). Οι συνθήκες αυτές ευνοούν ακόμα την παραγωγή καρπών μεγάλου μεγέθους και εκλεκτής ποιότητας. Επομένως είναι, χωρίς αμφιβολία, η πιο καλή ποικιλία της Μεσογείου.

Μανταρίνι Σατσούμα
Παραγωγός : Koinobio Society
Μανταρίνι Σατσούμα Μανταρίνι Σατσούμα

Πρόκειται για το φημισμένο και μεγάλης σημασίας Ιαπωνικό μανταρίνι Unshu mikan. Σατσούμα είναι το παλιό όνομα της επαρχίας Kagoshima του νησιού Kyushu, απ' όπου πιστεύεται, ότι κατάγεται. Φέρει δε τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: Ο καρπός έχει μικρό έως μεγάλο μέγεθος, σχήμα ημισφαιρικό, πλακέ και μερικές φορές μικρό λαιμό. Κατά την ωρίμαση έχει χρώμα πορτοκαλί, αλλά συνήθως είναι ώριμη προτού αναπτυχθεί ο χρωματισμός αυτός. Πολλές φορές φέρει ομφαλό. Ο φλοιός είναι λεπτός, δερματώδης, μέτρια λείος και φέρει μεγάλους ελαιοφόρους αδένες. Όταν ο καρπός ωριμάσει, τότε ο φλοιός χαλαρώνει περισσότερο και αποχωρίζεται πιο εύκολα. Έχει 10 έως 12 περίπου καρπόφυλλα, που αποχωρίζονται εύκολα. Η σάρκα έχει πορτοκαλί χρώμα, είναι τρυφερή, πολύ αρωματική και λίγο υπόξινη. Τα ασκίδια είναι κοντά και πλατιά. Είναι άσπερμη και πολύ πρώιμη ποικιλία (περιλαμβάνει τις πρωϊμότερες ποικιλίες μανταρινιάς). Δε διατηρείται καλά πάνω στο δένδρο, μετά την ωρίμαση, γι’ αυτό πρέπει να μαζεύεται νωρίς, συντηρείται όμως καλά. Οι κοτυληδόνες των σπόρων (μερικές φορές φέρει ελάχιστα σπόρια) έχουν ελαφρώς πράσινο χρώμα. Σαν δένδρο είναι μικρού μεγέθους, βραδείας αναπτύξεως, συνήθως πλαγιόκλαδη και κρεμοκλαδής, σχεδόν χωρίς αγκάθια και με αραιό φύλλωμα. Τα φύλλα είναι μεγάλα, μακριά, λογχοειδή και βαθυπράσινα. Ο μίσχος των φύλλων έχει μεγάλο μήκος και φέρει πτερύγιο. Είναι ανθεκτική στο ψύχος και τις αντίξοες συνθήκες. Η μανταρινιά Σατσούμα, σαν δένδρο, είναι το πιο ανθεκτικό στο ψύχος, απ' όλα τα εσπεριδοειδή με εμπορική αξία.

Πράσο
Παραγωγός : Koinobio Society
Πράσο

Έχει στενή συγγένεια με το κρεμμύδι και είναι ανθεκτικό φυτό με ζωηρή ανάπτυξη. Η καταγωγή του είναι από τη Μέση Ανατολή και από τις χώρες της ανατολικής Μεσογείου και διαδόθηκε στην Ευρώπη από τους Ρωμαίους. Καλλιεργείται για το βολβό και τα φύλλα του. Ο πολλαπλασιασμός του πράσου γίνεται με σπόρο. Τον πρώτο χρόνο, από ένα βλαστό αναπτύσσονται μακριά φύλλα σε σχήμα λόγχης και μία παχιά σαρκώδη βάση. Οι σαρκώδεις βάσεις των φύλλων καλύπτουν η μία την άλλη και σχηματίζουν ένα σχεδόν κυλινδρικό, παχύ και μακρύ βολβό. Ο βολβός αυτός φτάνει σε μήκος τα 40-50 εκατοστά. Στη βάση του βολβού αναπτύσσεται ένας θύσανος με ρίζες που προχωρούν σε μεγάλο βάθος. Κατά το δεύτερο χρόνο, ανάμεσα από τα φύλλα αναπτύσσεται ένα μακρύ στέλεχος που καταλήγει σε μία μεγάλη ταξιανθία, η οποία έχει 300-400 λευκά ή ρόδινα άνθη. Ο καρπός του πράσου είναι κάψα και περικλείει πολλά μαύρα σπόρια. Η σπορά μπορεί να γίνει είτε απευθείας στο χωράφι, είτε σε ειδικό ψυχρό σπορείο κατά το μήνα Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο. Μετά τη σπορά πρέπει να περάσουν 2 – 3 μήνες, μέχρι να βγουν τα φυτάρια. Η μεταφύτευση γίνεται τους καλοκαιρινούς μήνες, όχι όμως απευθείας, καθώς τα φυτάρια πρέπει να μείνουν σε ειδικό ξηρό μέρος και να ξεραθούν. Η συγκομιδή γίνεται το χειμώνα. Το πράσο είναι ανθεκτικό στις χαμηλές θερμοκρασίες και μπορεί να αντέξει και σε θερμοκρασία κοντά στους 0 βαθμούς.

Κάστανα
Παραγωγός : Koinobio Society
Κάστανα Κάστανα

Γιατί είναι το πιο υγιεινό χειμωνιάτικο σνακ; 1.Τα κάστανα, σε αντίθεση με τους άλλους ξηρούς καρπούς, έχουν λιγότερο λίπος, ενώ είναι πλούσια σε μέταλλα και βιταμίνες. 2. Τα 100 γραμμάρια κάστανα έχουν περίπου 300 θερμίδες. Αν προσπαθείτε να χάσετε βάρος θα πρέπει να περιοριστείτε σε λίγα κάστανα. 3. Περιέχουν υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη, παρά το γεγονός ότι από διατροφικής άποψης, είναι παρόμοια με άλλες αμυλώδεις τροφές όπως η πατάτα, το καλαμπόκι κ.λπ. 4.Είναι καλή πηγή διαιτητικών φυτικών ινών, καθώς τα 100 γρ. έχουν περίπου 8,1 γραμμ. φυτικών ινών , δηλαδή το 20% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας. 5.Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, αφού 100 γραμμάρια κάστανα παρέχουν 43 mg βιταμίνης C, δηλαδή περίπου το 70% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης. 6.Eίναι πλούσια σε φυλλικό οξύ, αφού τα 100 γραμμάρια παρέχουν 62 mg φυλλικού οξέος, δηλαδή το 15,5% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης. 7.Είναι καλή πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, τα οποία βοηθούν στη μείωση της κακής (LDL) χοληστερόλης και στην αύξηση της καλής (HDL). 8.Τα κάστανα περιέχουν σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, φωσφόρο και ψευδάργυρο. 9.Υψηλή περιεκτικότητα έχουν και στις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, καθώς 100 γραμμάρια περιέχουν 11% νιασίνη, 29% πυριδοξίνη, 100% θειαμίνη και 12% ριβοφλαβίνη. 10.Τέλος, τα κάστανα δεν περιέχουν γλουτένη και μπορούν να καταναλώνονται ελεύθερα σε όσους έχουν δυσανεξία στη γλουτένη και πάσχουν από κοιλιοκάκη κ.λπ.

Σταφύδα
Παραγωγός : Koinobio Society
Σταφύδα Σταφύδα

Η μαύρη σταφίδα αποτελεί αναμφισβήτητα μία από τις σημαντικότερες Ελληνικές υπερτροφές (superfoods). Οι ευεργετικές της ιδιότητες έχουν αποδειχτεί μέσα από πολυάριθμες κλινικές μελέτες (μελέτες που έχουν γίνει σε ανθρώπους και όχι σε ζώα) και την κατατάσσουν δικαίως πολύ ψηλά στον πίνακα των υπερτροφίμων. Η μαύρη σταφίδα είναι πλούσια σε: Φρουκτόζη όπου είναι υπεύθυνη για την γλυκιά της γεύση ,η οποία όμως έχει υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Κάλιο και μαγνήσιο που βοηθούν στη μείωση της κατακράτησης υγρών. Σίδηρο που βοηθά στην αντιμετώπιση της σιδηροπενικής αναιμίας. Αντιοξειδωτική Βιταμίνη C, που βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου και έχει επανορθωτικές ιδιότητες στη γήρανση της επιδερμίδας, λόγω του ότι ενισχύει την παραγωγή κολλαγόνου και ελαστίνης. Πολυφαινόλες που ελαττώνουν τη χοληστερόλη και μειώνουν το κίνδυνο καρδιοπαθειών. Διαιτητικές ίνες (Η μαύρη σταφίδα έχει περισσότερες διαιτητικές ίνες και από τα περισσότερα φρούτα) που βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και στην καλή λειτουργία του εντέρου. Διατηρεί τις ιδιότητες της σε υψηλές θερμοκρασίες (με λίγα λόγια μπορεί να χρησιμοποιηθεί πχ για την παρασκεύη παξιμαδιών, κέικ ή ψωμιού συνεχίζοντας να διατηρεί τις ευεργετικές της ιδιότητες). Βοηθά σημαντικά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης ειδικά σε άτομα με σακχαρώδη δαβήτη τύπου 2. Βοηθά στην μείωση συσσώρευσης λίπους σε ασθενής με λιπώδες ήπαρ. Προβιοτικές ιδιότητες που βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Διαθέτει αντιμικροβιακή, αντιβακτηριακή καθώς και αγγειοδιασταλτική δράση. Το εκχύλισμα μαύρης σταφίδας έχει αντικαρκινική δράση σε διαφόρων μορφών καρκίνου (πχ καρκίνο του παχέος εντέρου ή του στομάχου). (Η συνιστώμενη ποσότητα κατανάλωσης είναι 2 κουταλιές σούπας ημερησίως που ισοδυναμεί με 1 φρούτο.)

Φυστίκια
Παραγωγός : Koinobio Society
Φυστίκια Φυστίκια

Τα κυριότερα στοιχεία που είναι καλό να γνωρίζουμε για τα φιστίκια περιλαμβάνουν τα ακόλουθα: 1. Περιέχουν αντιοξειδωτικές ουσίες όπως οι πολυφαινόλες και η ρεσβερατρόλη. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες προστατεύουν τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, νοσηρές ουσίες που προκύπτουν από το φυσιολογικό μεταβολισμό των κυττάρων και που μπορούν μεταξύ άλλων να βλάπτουν το DNA των κυττάρων. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες μειώνουν την οξείδωση της χοληστερόλης στο αίμα προστατεύοντας έτσι το κυκλοφορικό σύστημα από τις καταστροφικές συνέπειες της αθηρωμάτωσης. Τα φιστίκια έχουν τη δυνατότητα να μειώνουν στο αίμα την κακή χοληστερόλη και να προστατεύουν την καρδία από τη στεφανιαία νόσο. Η ρεσβερατρόλη των φιστικιών μπορεί να προσφέρει για την προστασία της καρδίας και των αγγείων. 2. Τα φιστίκια είναι πλούσια σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Τα λιπαρά αυτά οξέα βοηθούν εναντίον της αθηρωμάτωσης και της στένωσης των αρτηριών. Ανάλογα οξέα περιέχονται στα ψάρια και στο ελαιόλαδο.</p> Το βούτυρο από φιστίκια είναι ιδιαίτερα δημοφιλές σε πολλές χώρες αλλά είναι εξαιρετικά πλούσιο σε θερμίδες. Νέες τεχνικές επεξεργασίας των καρπών, προσπαθούν να το εμπλουτίζουν σε ωφέλιμες ουσίες των φιστικιών όπως η ρεσβερατρόλη με στόχο την καλύτερη προστασία κατά των καρδιοπαθειών και του καρκίνου. 3. Τα φιστίκια είναι πλούσια σε θερμίδες και για αυτό επιβάλλεται προσοχή. Μία ουγκιά φιστικιών (28,34 γραμμάρια) περιέχει 200 θερμίδες και 14 γραμμάρια λιπαρών ουσιών. Δηλαδή λιγότερο από μια χούφτα φιστικιών, έχει πολύ ψηλό θερμιδικό και λιπιδικό περιεχόμενο. 4. Πλούσιο περιεχόμενο των φιστικιών σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, πρωτεϊνες και φυτικές ίνες. Τα φιστίκια είναι πλούσια σε βιταμίνες Ε, Β6, θειαμίνη (βιταμίνη Β1), ριβοφλαβίνη (βιταμίνη Β2), νιακίνη (βιταμίνη Β3), μαγνήσιο, κάλιο, ψευδάργυρο, φωσφόρο και χαλκό. Οι πρωτείνες των φιστικιών είναι καλής ποιότητας και οι φυτικές ίνες βοηθούν κατά της δυσκοιλιότητας. Τελειώνοντας θέλουμε να τονίσουμε το γεγονός ότι η κατανάλωση φιστικιών και των προϊόντων που προκύπτουν από αυτά, όταν γίνεται με μέτρο και χωρίς καταχρήσεις, είναι ωφέλιμη για την υγεία. Όπως και σε άλλους τομείς της διατροφής, η συγκράτηση και το μέτρο είναι απαραίτητα.